tisdag 18 december 2012

Julmat, Julklappar & Dörrtomtar

Åh, hjälp, årets långsammaste julbloggare!
Men nu kommer flera uppdateringar på samma gång.



I helgen testlagade jag lite julmat. Till det finska julbordet hör olika "lådor" (morot, kålrot, potatis & lever). Lådorna är tillbehör, fast när jag tänker efter så är väl det mesta på julbordet tillbehör.
Nåja, jag testade iallafall en variant på de traditionella lådorna, nämligen sötpotatislåda.
Den vart väldigt söt! Men jag kan tänka mig att den passar bra till något salt kött eller köttsubstitut på julbordet.

Sötpotatislåda 
1 kilo sötpotatis
0,5 dl vetemjöl
en bit färsk ingefära
salt
saften från en halv citron
kanel, kardemumma & ev lite malen nejlika och torkad ingefära.
2 dl kokosgrädde
ströbröd
margarin

Skala och skär sötpotaisen i bitar. Skala ingefäran (låt den vara hel). Koka sötpotatisen och ingefäran i saltat vatten tills sötpotatisen är mjuk (går ganska snabbt). Häll av vattnet och plocka ur ingefäran. Mosa.
Blanda ihop allt utom ströbrödet till en smidig massa. Smaka av så att det blir lagom kryddat! :)
Smörj en ugnssäker form och häll ner massan. Strö över ströbrödet och lägg några små klickar margarin på ytan.
Grädda i 150 grader i 1,5-2 timmar. Tills ytan fått fin färg.



Vi har en dörr som tror att den kan få stå öppen lite hur den vill. Så jag fixade en dörrstoppar tomte som kan stå och vakta.
Tomten är en strut jag sytt av stuvbitar, stoppad med vadd och en burk med dekorations-sand som jag hittade på rea. 



Är det rödluvan? Jag blev inspirerad av en bok med fleece-mantlar för små hjältar, och tänkte att jag känner ju två såna! Men så ville jag göra något som är praktiskt även för supershjältarnas hjälteföräldrar. Så det blev två frotté-mantlar, med luva. Som man kan ha på sig efter ett superhjältebad, eller på superhjältestranden på sommaren.

Jag siktade på att göra storleken "för stor", och jag är rätt säker på att jag lyckades. (Petri sa "den passar ju dig iallafall", när jag frågade om den var bra.) Nu ska de bara klara tvätt-testet, sen kan jag slå in dem i paket till Vincent & Leon. (Nu råkar mina hjältar vara pojkar i år. De hade fått samma sak om de var flickor vill jag bara poängtera.) Eller alltså, tomten bad mig att slå in dem. Förstås.
Jag har tyvärr inget mönster att dela med mig av, själva manteln är ungefär en halvcirkel, med "halsöppning" och luvan är improviserad. Nu sitter det även en stor knapp vid kragen, som man knäpper med ett gummiband (ifall någon onding skulle grabba tag i manteln just när man ska till att flyga iväg!)  Och jag köpte frotté, men man kan ju ta gamla badlakan om man har såna liggandes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar